Lucka 16 - Bård eller liknande på bloggen

Idag tänkte jag fortsätta med lite bakgrundstip. Det blir hur man gör en bård eller liknande i bakgrunden på din blogg. Så här kan det se ut:



Använde min kompis bloggdesign som jag har gjort till henne hihi
Det som är understruket med rött :P


och när man bläddrar stannar den kvar (om man vill då) det jag visade i lucka 15 (få bakgrunden fixerad) så ja om ni vill ha en sån här så tänkte jag berätta hur man gör.


1. Börja med att göra en bild som du vill använda dig av. Bilden jag gjorde till "lillofix" ser ut så här:
Tänk på att göra så som jag har gjort i kanterna - alltså inget slut - så att den kan repeteras om och om igen, vilket den kommer göra hehe.


2. Ladda nu upp bilden på din blogg, det spelar ingen roll hur stort format du laddar upp i utan det får du avgöra vad som blir bäst :D Sedan kopierar du bildadressen (Ctrl+C) och spara den i anteckningar eller i ett word dokument för det kan behövas sen.

3. Nu ska du då lägga in bilden på bloggen och detta görs i stilmallen. Kopiera denna koden (Ctrl+C)

background-image:url(adressen till din bild här);
background-repeat: repeat-x;

background-image:url(http://novala.blogg.se/lillofix/images/2010/collage51_113094749.jpg);
background-repeat: repeat-x;
och klistra in den under kodavsnittet body { (Ctrl+V). Så här kan det på ett ungefär se ut:
Ni ser kodavsnittet body { längst upp i stilmallen va? Det är bara att klistra in koden du kopierade och klistra in den där under :D Där det står adressen till din bild här ska du klistra in din bildadress som du sparade innan.

(För att fixera bilden kan du kolla i lucka 15 som sagt)
KLART





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0