Lägg in en egen bild som header

Nu tänkte jag visa hur man lägger in en egen bild som header! Hoppas att ni förstår (om ni inte gör det är det bara att fråga)

1. Du börjar med att göra en bild som du vill ha som header och ladda upp den på din blogg. Du kan göra bilden i ett vanligt bildpogram som paint eller Picasa 3, eller om du har photoshop kan du ju göra det där med. Jag gör mina headers i Picasa 3.


Jag brukar ladda upp min header i 900 pixlar men det beror på hur stor bilden och bloggen är men ni får helt enkelt testa er fram.

2. När du har laddat upp bilden så ser det ut så här:


Då trycker du på bilden och kopierar bildens adress (Ctrl+C)



Det som är markerat längst upp ska du kopiera.

3. Nu går du in i din stilmall (Först "design" och sen "Redigera stilmall") och letar upp kodavsnittet #header {


Sen ska du kopiera denna koden: background: #FFFFFF url(adressen till din bild här) no-repeat right center; (inom parantesen ska du klistra in adressen till din bild)
och leta upp background:  (som är markerat med rött och en tvåa på bilden) ta bort HELA den raden och ersätt den med koden du just kopierade. Alltså klistra in (Ctrl+V). Nu är det bara att förhandsgranska och se så allt är bra och om den är väldigt liten eller stor får du ändra där det står width och height (längst ner i kodavsnittet header)




Kommentarer

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


RSS 2.0